FAQ eli usein kysyttyä

FAQ eli usein kysyttyä


Oletko urheiluhieroja?

Kyllä olen. Olen opiskellut hierojan erikoisammattitutkinnon osana myös urheilijan lihashuoltoon liittyviä tietoja ja taitoja.

Teen parhaillaan mielenkiintoista yhteistyötä SM-tason joukkuevoimistelujoukkueen kanssa. Pääosin asiakkaani ovat kuitenkin työssäkäyviä tai opiskelijoita, joista osa liikkuu enemmän, osa vähemmän. Pyrin soveltamaan kaikkia hankkimiani taitoja aina parhaalla mahdollisella tavalla, jokaisen asiakkaan kohdalla.

Usein tätä kysytään, koska halutaan tietää, millaista hierontaa tarjoan. Hieron monipuolisin ottein, asiakkaan tuntemusten ja yhdessä sovitun tavoitteen mukaisesti. Hierontani ei ole pelkkää sivelyä, eikä kohtuutonta runnomista. Tule ja totea itse, löydämmekö yhteisen hoidollisen sävelen!

Mikä avuksi suonenvetoihin?

Kivuliaat lihaskrampit, joita puhekielessä usein kutsutaan suonenvedoiksi, ovat tavallisimpia reisissä, pohkeissa ja jalkaterissä. Kyseessä on vaaraton vaiva, jonka syytä ei täysin tunneta. Ensiapuna toimii vastavenytys kramppaavaan lihakselle. Jos kärsit suonenvedoista, sinun kannattaa varmistaa, että seuraavat asiat ovat kunnossa:

  • tasainen energian ja nesteen saanti
  • lämmittely ennen treeniä ja riittävästä palautumisesta huolehtiminen (lepo, liikkuvuusharjoittelu, hieronta)
  • vitamiinien, kalsiumin ja magnesiumin saanti
  • lämpimät sukat jalkaan yöksi, mikäli suonenvedot vaivaavat öisin.

Olen lukenut, että magnesiumin tehoa lihaskramppien ehkäisemisessä ei ole todistettu. Pitääkö tämä paikkansa?

Magnesium on kivennäisaine, jota tarvitaan jo pelkästään tuki- ja liikuntaelimistössä mm. luuston rakenteen ylläpitoon, hermo-lihasimpulssien syntymiseen ja energiantuotantoon.

Lisäksi magnesium vaikuttaa mm. aivojen välittäjäaineiden toimintaan, D-vitamiinin muodostumiseen, perintötekijöiden (DNA, RNA) muodostumiseen sekä verensokerin, verenpaineen ja sydämen sykkeen säätelyyn.

Tieto magnesiumin vaikutuksesta lihaskramppien hoitoon ja ehkäisemiseen on tosiaan paljolti kokemusperäistä. Sen vaikutusalueet ovat kuitenkin todella laajat. Jos kärsit lihaskrampeista, etkä ole kokeillut magnesiumlisää, sitä kannattaa kokeilla.

Kuinka usein hieronnassa täytyy käydä, että siitä olisi hyötyä?

Tähän kysymykseen on kovin vaikeaa vastata. Jokainen meistä on yksilö ja myös vaste hieronnalle vaihtelee.

Usein jo yksi hierontakerta helpottaa oireita riittävästi, minkä jälkeen omahoitokin on taas tuloksellisempaa. Toisinaan hieronta täytyy uusia kahdesta viiteen kertaan melko lyhyen ajan sisällä, jotta päästään toivottuun hoitotulokseen. Osa asiakkaista valitsee säännöllisen hieronnan esimerkiksi kolmen tai neljän viikon välein.

Muistathan kuunnella kehoasi, sillä olet itse sen paras asiantuntija. Yhdessä hoidon tavoitteista ja tuntemuksista avoimesti neuvotellen syntyvät parhaat tulokset.

Mitä voin tehdä itse, jotta vaivani helpottaisi?

Pysy liikkeessä!

Seuraavista asioista löytyy hyvin todennäköisesti joitain niistä itsehoito-ohjeista, joita suosittelisin sinullekin:

  • lisää liikettä selkärankaan, erityisesti lapojen väliin (Muistathan, että selkärangan liikeratoihin kuuluu myös taakse taivutus.)
  • lapaluuta liikuttavien lihasten lihastasapainosta huolehtiminen
  • liikettä lantioon ja kylkiin, pakaralihasten aktivointia
  • vatsalihasten ja syvien selkälihasten aktiivisuudesta huolehtiminen
  • jalkojen lihasten dynaamiset venytykset
  • nilkkanivelten liikkuvuuden lisääminen.

Moni toteaa minulle, että tiedän kyllä mitä voisin tehdä mutta ei vain tule tehtyä.

Pidän ajatuksesta: yksi on enemmän kuin nolla. Kun ottaa tavoitteeksi, että aloittaa jonkin liikkeen tekemisen, usein sitä innostuu tekemään ihan huomaamatta muutaman toiston.

Ei siis kannata ajatella liian isosti.

Käytätkö hieronnassa luomuöljyä?

Minulta löytyy luomukookosöljy yhtenä vaihtoehtona hieronnassa käytettäväksi. Pääosin käytän kuitenkin myös herkkäihoisille sopivaa hierontaemulsiota, sen hyvien hierontaominaisuuksien vuoksi.

Uutena mahdollisuutena on käyttää hieronnassa magnesiumvoidetta ja/tai -öljyä. Mikäli haluat kokeilla tätä vaihtoehtoa, voit valita magnesiumlisän jo nettiajanvarauksen yhteydessä.

Mitä eroa on hierojalla ja koulutetulla hierojalla?

Nimikettä hieroja tai hierontaterapeutti voi käyttää kuka tahansa. Tällöin myös asiakkaan kohtelu ja ”hoito” voi olla millaista tahansa.

Ammattinimike koulutettu hieroja puolestaan on nimikesuojattu. Koulutettu hieroja on suorittanut hierojan ammattitutkinnon ja hänen toimintaansa myös valvotaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston eli Valviran toimesta.

On asiakkaan etu valita koulutettu hieroja!

Valviralla on JulkiTerhikki-tietopalvelu, josta kuka tahansa voi tarkistaa, onko hierontapalveluja tarjoava henkilö terveydenhuollon ammattihenkilö, eli koulutettu hieroja.

 

 

 

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Koulutettujen hierojien liitto Nordic Health

Tietosuoja ja yksityisyys

Kotisivut yritykselle: Sivututka