Mitä muuta voisin tehdä itse kuin venytellä?

Mitä muuta voisin tehdä itse kuin venytellä?


Tuntuvatko esimerkiksi jalkasi jäykiltä? Oletko kokeillut huoltaa jalkaterien aluetta?

Tässä muutama vinkki:

Jalkapohjan hieronta pallolla

Jalkapohjien hierontaan soveltuu esimerkiksi tennispallo tai piikkipallo.

Pallo asetetaan jalkapohjan alle ja sitä painetaan kevyesti ja rullaillaan edes takaisin rauhallisesti.

Pallon voi myös jättää hetkeksi päkiän alle kantapään ollessa lattiassa ja rentouttaa varpaat ”halaamaan” palloa.

Jalkapohjassa, kantaluun ja varpaiden luiden välillä, on sidekudoskalvo eli plantaarifaskia. Plantaarifaskia tukee jalkaterän ja nilkan asentoa, toimii iskunvaimentajana ja ohjaa askelluksessa.

Kireä plantaarifaskia on yhteydessä muun muassa kantakipuun, plantaarifaskiittin. Se vaikuttaa kuitenkin aivan koko kehon toiminnallisiin liikeketjuihin.

Hieronta pallolla huoltaa tätä tärkeää jalkaterän osaa.

Jalkaterän lihasten aktivointi

Jalkaterän alueella on yli 30 pientä lihasta.

Näiden lihasten tehtävänä on muun muassa mukauttaa jalkaterä alustaan. Koska liikumme paljolti kovilla ja tasaisilla alustoilla, ja usein vieläpä hyvin tuetuilla ja paksupohjaisilla kengillä, nämä lihakset eivät saa luonnostaan paljonkaan ärsykkeitä.

Jalkaterän lihasten jumppaa kannattaa kokeilla. Siitä saa hyvää tietoa siitä, miten hyvin omassa jalkaterässä olevat lihakset toimivat.

Myös jalkaterän lihaksilla on oma tärkeä tehtävänsä jalkaterän asennon tukemisessa ja aktiiviset jalkaterän lihakset mahdollistavat oikeaa askeltamista.

Hyviä vinkkejä jalkaterän pienten lihasten aktivointiin sekä jalkaterän ja nilkan liikkuvuuden parantamiseen löydät seuraavasta Selkäliiton julkaisemasta ohjeesta.

Minulla on Hoitola Aurassa myynnissä piikkipalloja, jos sellaista kaipailet.

Jalkakylpy ja rasvaushieronta

Lämmin jalkakylpy on mukavasti jalkaterien verenkiertoa vilkastuttavaa helppoa itsehoitoa. Jos olet paljon jalkojen päällä, jalkakylpy voi tuntua hyvinkin hemmottelevalta vaikkapa työviikon päätteeksi.

Hieman merisuolaa ja lämmintä vettä astiaan ja ah, jalkakylpy on valmis.

Muistathan myös huolehtia jalkaterien ihon kunnosta. Jalkojen iho on luonnostaan paksumpaa kuin kehon muu iho, joten sille on hyvä olla oma voiteensa. Hyvin hoidettu iho on joustava, eikä ihon puolustusmekanismina syntyviä kovettumia synny niin helposti.

Voit hieroa jalkapohjia kevyesti samalla kun levität jalkavoiteen!

Tulen kirjoittamaan alaraajojen ja lantion alueen venyttelystä sekä oman seisoma-asennon havainnoinnista ja aktivoinnista. Pysy kuulolla!

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Koulutettujen hierojien liitto PhysioTools ePassi

Tietosuoja ja yksityisyys

Kotisivut yritykselle: Sivututka