Kuinka pian flunssan jälkeen voi treenata?

Kuinka pian flunssan jälkeen voi treenata?


Syksy on pöpöjen vuosittaista kulta-aikaa. Flunssan jälkeen liikkuminen ja treenaaminen tulee aloittaa järkevästi, kehon tuntemuksia kuulostellen. Oman olon arviointi kuumeisen flunssan jälkeen voi kuitenkin olla haastavaa, mieli tekee liikkumaan, joskus vaatiikin. Miksi varovaisuus ja jarruttelu siis on tarpeen? Miten infektio vaikuttaa kehon lihaksiin ja suorituskykyyn?

Infektio, elimistössä oleva tulehdustila, aiheuttaa kehossa rasitustilan. Kuumeen sekä vuodelevon aiheuttamaa kehossa tapahtuvaa lihasproteiinin hajoamista, kataboliaa, ei voi kompensoida treenaamalla sairaana. Sairaana treenatessa lihaksissa ei käynnisty anabolista, rakentavaa, reaktiota. Sairaana treenaaminen ei siis kehitä lihaksia vaan heikentää entisestään immuunijärjestelmää ja altistaa jälkitaudeille.

Kun flunssan yleisoireet ovat hävinneet, leposyke on palannut normaaliksi, lämpö on normaali ja sairauteen liittyvä väsymyksen tunne on hävinnyt, on turvallista aloittaa treenaaminen. Silloinkin tulee muistaa että kuumeen voimakkuus ja kesto vaikuttavat siihen kuinka paljon lihasproteiinia on flunssan aikana ehtinyt kehosta hävitä. Esimerkiksi 1,5 vuorokauden kuumeisen infektion jälkeen lihasvoiman ja -kestävyyden palaamisen normaalitasolle voi kulua kaksikin viikkoa. Viikon mittainen kuumeinen infektio voi puolestaan laskea aerobista suorituskykyä jopa 25 prosentilla. Tutkimustulosten mukaan terveiden ihmisten (ei-urheilijoiden) kohdalla suorituskyky on kuukaudessa palautunut normaaliksi vain 40-60 prosentilla. Treenaamista aloitettaessa on huomioitava, että infektio kuluttaa myös lihaksiin varastoituvaa hiilihydraattia, glykogeenia, jota lihakset käyttävät energianlähteenä.

Yleissäännöksi on annettu että sairastamisen jälkeen on hyvä treenata kevyemmin vähintään yhtä kauan kuin sairaus kesti. Tänä aikana sykkeen tulisi pysyä peruskestävyysalueella koko treenin ajan. Merkitystä ei ole niinkään sillä, aloittako treenaamisen aerobisella vai lihaskuntoharjoittelulla vaan tärkeää on muistaa toimia omaa kehoa kuunnellen ja kunnioittaen.

 

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Koulutettujen hierojien liitto Nordic Health

Tietosuoja ja yksityisyys

Kotisivut yritykselle: Sivututka