Joko sinä osaat kävellä?

Joko sinä osaat kävellä?


Ajatteletko: ”osasin kyllä kävellä jo ennen kuin opin lukemaan, onpa outo kysymys”?! Kävely tapahtuu yleensä täysin automaattisesti, eikä koko toimintoa tule välttämättä edes ajatelleeksi. Haluan siksi nyt kannustaa sinua havainnoimaan kävellessäsi kolmea kehosi osaa. Hierojan työssä huomaan, että nämä kolme kehon aluetta ovat haaste monille ja toisaalta kaikkia kolmea voi aktivoida helposti kävelyn yhteydessä. Ne ovat jalkaterät, pakarat ja rintaranka.

Ensin ajatukset kohti jalkateriä. Kun seisot, kehon painon tulisi jakautua tasaisesti sekä päkiöiden että kantapäiden päälle. Kävellessä paino taas rullaa koko jalkaterän matkalla. Jokaisella askeleella alustaan osuu ensin kantapää, yleensä varpaiden osoittaessa hieman kehon keskilinjasta ulospäin. Tämän jälkeen paino lähtee rullaamaan jalkaterän päälle ja viimeisenä alustasta irtoavat 1. ja 2. varvas (1.varpaalla tarkoitetaan isovarvasta). Tuntuuko rullaava askel vaikealta? Tsekkaa seuraavaksi aktivoituvatko pakaralihaksesi kun askellat, se voi nimittäin auttaa kohti rullaavampaa askelta.

Pakaralihasten tehtävä on muun muassa tukea lantion asentoa ja ojentaa lonkkaa. Eli kun askeleella kehon paino on rullannut jalkaterän päällä kohti varpaita, pakaran tulee aktivoitua tehokkaasti, tiukentua, jolloin jalka, ja myös lonkka, ojentuu taakse. Jos tämä tuntuu kovin vaikealta tai jopa mahdottomalta, syynä voi olla kireät lonkankoukistajalihakset. Siinä tapauksessa suosittelen lonkankoukistajien venyttelyä päivittäin. Pakaroiden aktivoitumista voi edistää myös esimerkiksi puristamalla pakaroita muutaman kerran yhteen ennen kun lähtee kävelemään, ja tarkkailemalla sitten kävellessä, että pakarat todella työskentelevät. Kun pakarat aktivoituvat tehokkaasti saatat huomata kävellessä lonkan etuosien venyvän joka askeleella. Se on hyvä merkki, kehosi hakeutuu kohti tasapainoisempaa asentoa!

Kolmas vinkkini liittyy rintarankaan. Rintaranka on selkärangan osa, joka karkeasti sanoen on lapaluiden välissä ja johon kylkiluut kiinnittyvät. (Olen huomannut, että rintaranka-sana hämää monia. Selvyyden vuoksi: selkärangan nikamat voidaan jakaa kaula-, rinta- ja lannerankaan ja kehon etupuolella sijaitsee puolestaan rintalasta.) Rintarangan nikamat mahdollistavat taivutuksen eteen, taakse ja sivuille sekä kierrot. Tästä huolimatta alue on usein hyvin jäykkä, mistä voivat arjessa kieliä esimerkiksi pistokset, kireyden tunne ja kipu lapojen välissä. Kävellessä voi rintarangan liikkuvuutta edistää varmistamalla että käsien heilahtaessa liike lähtee rintarangasta asti, eli ylävartalo kiertyy mukana eivätkä ainoastaan kädet heilu. Tämä onnistuu parhaiten silloin kun mukana ei ole mitään kannettavaa.

Kävelytekniikan hiominen on helppo tapa aktivoida kehoa ja tuoda lisää tehoa arkipäiviin ilman minkään lisäämistä aikatauluun! Toki voi käydä niin, että kävelemisestä alkaakin nauttimaan enemmän ja huomaa haluavansa kävellä enemmän. Kun kävellessä lonkat ojentuvat, askeleet ovat rullaavia ja ylävartalo kiertyy askelten tahtiin, kävely on joustavampaa ja koko keho aktivoituu. On hyvä huolehtia myös lihasten palautumisesta venyttelyin, rullailuin ja aika ajoin myös hieronnalla. Huomioi lihashuollossa aivan erityisesti pohkeet ja säärien etuosa! Jos kaipaat hierontaa tai vinkkejä lihashuoltoon, autan mielelläni! Ja jos edelleen tämän luettuasi ajattelet, että kävely on pala kakkua ja helppoa kuin heinänteko, joko olet kokeillut takaperin kävelyä? Ja sama ylämäkeen?

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Koulutettujen hierojien liitto Nordic Health

Tietosuoja ja yksityisyys

Kotisivut yritykselle: Sivututka