Näin lisäät hyvinvointiasi ilman lisämerkintöjä kalenterissa!

Näin lisäät hyvinvointiasi ilman lisämerkintöjä kalenterissa!


Hierojan työssä olen huomannut, että kehossa on kolme aluetta, jotka ovat haaste monille. Ne ovat jalkaterät, pakarat ja lapojen välinen alue selässä. Kaikkia kolmea on helppo aktivoida kävelyn yhteydessä.

Käveleminen tapahtuu usein täysin automaattisesti. Haluan siksi kannustaa sinua hieman havainnoimaan kävellessäsi, mitä kehossasi tapahtuu.

Ensin ajatukset kohti jalkateriä. Kun seisot paikallasi, kehosi painon tulisi jakautua tasaisesti päkiöiden ja kantapäiden päälle. Voit ennen liikkeelle lähtöä tunnustella, onko näin. Kun sitten lähdet kävelemään, kehon painon tulisi rullata koko jalkaterän matkalla.

Käytännössä siis jokaisella askeleella alustaan tulee osua ensin kantapään, yleensä varpaiden osoittaessa hieman kehon keskilinjasta ulospäin. Tämän jälkeen paino lähtee rullaamaan jalkaterän päälle ja askeleen loppuvaiheessa alustasta irtoavat viimeisinä 1. ja 2. varvas. 1. varpaalla tarkoitetaan isovarvasta.

Tuntuuko rullaava askel vaikealta? Tsekkaa seuraavaksi aktivoituvatko pakaralihaksesi kun askellat. Tämä voi auttaa kohti rullaavampaa askelta.

Pakaralihasten tehtävänä kehossa on muun muassa tukea lantion asentoa ja ojentaa lonkkaa. Kun siis olet ottanut askeleen ja kehon paino on toisen jalkaterän päällä, saman jalan pakaran tulisi aktivoitua tehokkaasti, jolloin lonkka ojentuu taakse ja paino siirtyy päkiälle ja varpaille.

Jos lonkan ojentaminen taakse tuntuu vaikealta, yksi syy voi olla kireät lonkankoukistajat. Tämä lihasryhmä on usein kireä mutta myös heikko. 

Pakaroiden aktivoitumista voi auttaa se, että puristat pakaralihakset muutaman kerran yhteen ennen kun lähdet kävelemään. Tarkkaile sitten kävellessäsi, että pakarat todella työskentelevät. Takimmaisen jalan pakarassa pitäisi siis tapahtua selvästi havaittavaa lihastyötä! Kun pakarat aktivoituvat tehokkaasti saatat huomata kävellessä lonkan etuosien venyvän joka askeleella, mikä on hyvä merkki!

Kolmas vinkkini liittyy rintarankaan. Rintaranka on se osa selkärangasta, joka on lapaluiden välissä ja johon kylkiluut kiinnittyvät. Rintarangan nikamat mahdollistavat taivutukset eteen, taakse ja sivuille sekä kierrot. Alue on monilla meistä hyvin jäykkä, mistä voi arjessa kieliä esimerkiksi pistokset, kireyden tunne ja kipu lapojen välissä.

Kiinnitä siis huomiota kävellessäsi myös ylävartaloon. Pyri tuntemaan liikettä myös lapojen välissä  käsien heilahtaessa askelten tahtiin. Jos asiaa ei ajattele, helposti kädet kyllä heiluvat mutta vartalo saattaa olla itse asiassa hyvinkin liikkumaton.

Voit siis ylläpitää tai parantaa myös selkärangan hyvinvointia samalla kun kävelet!

Kävelytekniikan hiominen on helppo tapa aktivoida kehoa ja tuoda lisää tehoa arkipäiviin ilman minkään lisäämistä aikatauluun! Toki on mahdollista, että kävelemisestä alkaakin nauttimaan enemmän ja huomaa haluavansa kävellä enemmän.

Kun kävellessä lonkat ojentuvat, askeleet ovat rullaavia ja ylävartalo kiertyy askelten tahtiin, kävely on joustavampaa ja koko keho aktivoituu. 

On hyvä huolehtia myös lihasten palautumisesta venyttelyin, rullailuin ja aika ajoin myös hieronnalla. Huomioi lihashuollossa aivan erityisesti pohkeet ja säärien etuosa! Jos kaipaat hierontaa tai vinkkejä lihashuoltoon, autan mielelläni!

Ja jos edelleen tämän luettuasi ajattelet, että kävely on pala kakkua, joko olet kokeillut takaperin kävelyä? Ja sama ylämäkeen?

Laita jakoon jos tykkäsit 🙂Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Koulutettujen hierojien liitto Nordic Health

Tietosuoja ja yksityisyys

Kotisivut yritykselle: Sivututka